Pengenalan
Menurut
Kamus Dewan (2005), sikap bermaksud perbuatan atau pandangan berdasarkan
sesuatu pendapat. Pentaksiran
pula merupakan satu proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor
dan menginterpretasi maklumat tentang pembelajaran seseorang bagi sesuatu
tujuan (LPM, 2000).
Oleh
itu, sikap terhadap pentaksiran didefinisikan sebagai kelakuan seseorang
terhadap pelbagai tugasan bagi menghadapi ujian atau peperiksaan yang menguji
pengetahuannya sepanjang proses pembelajaran.
Rajah menunjukkan tujuan pentaksiran.
Jenis-jenis Pentaksiran
1. Pentaksiran
Sumatif
Pentaksiran jenis ini lazimnya dilakukan di akhir sesuatu kursus atau pembelajaran.
Ia berfungsi sebagai penentu
ketika melakukan pemberian gred kursus atau mata pelajaran kepada murid.
2. Pentaksiran
Formatif
Pentaksiran jenis ini lazimnya dilakukan sepanjang sesuatu kursus atau
pembelajaran.
Pentaksiran pada
peringkat ini bertujuan untuk mengesan penguasaan dan kemajuan murid untuk
membaiki kelemahan dengan kadar segera. Pentaksiran jenis ini tidak memfokuskan
kepada pemberian gred dan membandingkan pencapaian murid.
3. Pentaksiran Berasaskan Prestasi
Pentaksiran
jenis ini terbahagi kepada dua :
i.
Pentaksiran Formal
Contoh : Ujian atau esei atau kuiz yang diberikan markah.
ii.
Pentaksiran Tidak Formal
Contoh : Kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran
membaca dan lain-lain.
Pentaksiran ini sama dengan
pentaksiran sumatif kerana ia berfokuskan kepada pencapaian. Bezanya
ialah tugasan yang diberikan didefinisikan dengan sempurna dan murid diarahkan
mencipta atau melakukan sesuatu, biasanya ia melibatkan aplikasi pengetahuan
dan kemahiran dalam dunia sebenar seperti mengecat dan memberi ucapan.
4. Pentaksiran Internal
dan Eksternal
Pentaksiran internal ditentukan dan
disemak oleh guru, iaitu murid memperoleh markah dan maklum balas daripada
pentaksiran yang telah dilakukan. Contohnya Peperiksaan Akhir Tahun. Pentaksiran eksternal pula ditentukan
oleh sebuah badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia. Kertas pentaksiran
disemak oleh pakar dari luar dan markah pentaksiran sahaja akan dimaklumkan
kepada murid, namun kelemahan mereka tidak dimaklumkan. Contohnya peperiksaan
Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Persediaan untuk Pentaksiran
Tugasan Individu
Pelajar perlu mengumpul dan menyediakan nota yang baik.
Pelajar hendaklah sentiasa mengulang kaji pelajaran.
Pelajar perlulah memahami dan menghafal nota.
Pelajar perlu menyediakan jadual dan perancangan belajar
Tugasan Berkumpulan
1) Secara
berkumpulan terokai tugasan yang diberi. Ketua kumpulan perlu menentukan
tugasan (aspek-aspek pentaksiran yang perlu diterokai oleh ahli) untuk setiap ahli. Lebih baik jika setiap ahli kumpulan berbincang dahulu apa yang perlu dilakukan.
tugasan (aspek-aspek pentaksiran yang perlu diterokai oleh ahli) untuk setiap ahli. Lebih baik jika setiap ahli kumpulan berbincang dahulu apa yang perlu dilakukan.
2) Setiap ahli kumpulan melaksanakan tugasan mengikut arahan yang diberi. Setiap ahli juga perlu bekerjasama menyumbang idea dan saling membantu antara satu sama lain.
3) Setelah siap, tugasan berkumpulan dihantar atau dibentangkan di hadapan kelas untuk sesi perbincangan, penyampaian idea dan kritikan.
Integriti Pelajar
Setiap idea yang dipersembahkan mestilah idea dan pandangan yang tulen tanpa menciplak mana-mana idea. Sekiranya idea ialah hasil daripada rujukan orang lain, kredit mestilah diberikan kepada penulis asalnya. Misalnya dalam penulisan esei, penghasilan produk, membuat laporan hasil dapatan kajian yang dijalankan setelah membuat penerokaan, menghadapi kuiz tanpa meniru dan menyiapkan kerja amali. Setiap tugasan yang diberikan mestilah asli daripada idea individu itu sendiri.
Kesimpulan
Pentaksiran
amat penting bagi mengetahui keberkesanan sesuatu aktiviti kepada individu.
Pentaksiran sering dikaitkan dengan peperiksaan yang menguji daya minda, ingatan
dan kefahaman individu. Hakikatnya pentaksiran sentiasa berlaku dalam pengajaran dan pembelajaran sama ada secara formal atau tidak formal. Oleh itu, sangat penting bagi setiap pelajar untuk menunjukkan sikap yang baik dan sentiasa memberi perhatian semasa sesi pengajaran dan pembelajaran supaya dapat menghadapi setiap pentaksiran dengan baik. Namun, perlu diingatkan bahawa niat belajar bukanlah semata-mata kerana pentaksiran tetapi ilmu perlulah diamalkan sepanjang hayat.
No comments:
Post a Comment