Sunday, September 1, 2019

Bab 8 Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS)


1.0 PENGENALAN
1
                                                   


Sistem Pengurusan Pembelajaran atau lebih dikenali sebagai Learning Management System (LMS) yang sedang dilaksanakan ini merupakan sebuah projek kerjasama di antara Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU). Sistem pengurusan pembelajaran adalah satu sistem aplikasi perisian yang berasaskan web yang direka untuk menguruskan kandungan pembelajaran, interaksi pelajar, alat penilaian, dan maklum balas kemajuan pembelajaran dan aktiviti-aktiviti. LMS ini dapat membantu pelajar untuk mengakses maklumat pembelajaran dalam bentuk garis panduan kursus, memuat naik tugasan dan memuat turun nota kuliah, berinteraksi secara aktif antara pelajar dengan pensyarah dan pelajar dengan pelajar serta pelajar dengan bahan pembelajaran, berkongsi ilmu pengetahuan, dan mengambil peperiksaan dan kuiz secara atas talian (Jurubescu, 2008).

Learning Management System (LMS) banyak digunakan di sekolah dan institusi pengajian tinggi. Hal ini kerana, system ini memounyai pelbagai kelebihan kepada para pelajar dan organisasi. Memandangkan pembelajaran masa kini sangat mementingkan maklumat yang tepat, kemas kini dan mudah diperoleh, sistem LMS dilihat sebagai sistem yang memainkan peranan penting dalam pembelajaran masa kini. Bahkan, dalam bidang pendidikan juga maklumat yang perlu disampaikan sangat banyak dan memerlukan satu sistem yang sistematik agar penghasilan dan penyampaian maklumat tersebut tersusun dan lancar. Contohnya, maklumat berkaitan pelajar, staf dan pengurusan sekolah berlaku terlalu banyak dalam sehari dan perlu disampaikan dengan pantas.

2.0 KEGUNAAN SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN



Rajah 1:kegunaan sistem pengurusan pembelajaran


Rajah 2:peralatan sistem pengurusan pembelajaran


Peralatan untuk kemahiran belajar adalah seperti modul pembelajaran yang mana ianya adalah untuk mewujudkan aktiviti dan bahan-bahan pembelajaran untuk pelajar. Peralatan ini merangkumi kuiz, bahan pembentangan secara atas talian, dan tugasan. Bahan pembentangan ini hanya perlu dimuat naik ke sistem pengurusan pembelajaran atau dengan persembahkan bahan daripada link web site sebagai contoh youtube (Agus, 2009). Untuk tugasan pula, pensyarah akan muat naik tugasan di LMS dan pelajar akan membuat tugasan tersebut secara atas talian dan mereka boleh menggubahnya atau menghantar tugasan berulang kali sehingga tarikh tamat menghantar tugasan tersebut.

Kategori yang kedua adalah alat komunikasi yang mana peralatan komunikasi ini membolehkan interaksi berlaku antara pensyarah dengan pelajar, dan pelajar dengan pelajar. Alat komunikasi yang biasa didapati adalah pengumuman, di mana alat ini digunakan untuk memberikan apa-apa maklumat berkenaan kursus termasuklah berita terkini dan aktiviti yang akan datang kepada semua pelajar kursus tersebut. Selain itu, perbincangan juga termasuk sebagai alat komunikasi di mana alat ini membolehkan pelajar dan pensyarah sama-sama menyampai dan membalas mesej serta membaca komen-komen daripada pengguna lain.

Akhir sekali adalah alat produktiviti dalam LMS yang meliputi sistem pengurusan dokumen, kalender, soal selidik dan sebagainya. Sistem pengurusan dokumen ini membolehkan pensyarah dan pelajar memuat naik dan muat turun fail daripada mana-mana komputer yang bersambung dengan internet. Sesetengah LMS membolehkan pelajar untuk melihat laporan kemajuan keseluruhan seperti gred untuk setiap tugasan, kuiz dan ujian.

3.0  CIRI-CIRI SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN


  •      Salah satu ciri utama LMS ialah pengguna boleh meletakkan bahan kursus di atas talian. Butang untuk memprogramkan sukatan atau kandungan kursus, jadual kursus dan bahan kursus yang dikaitkan dengan pelajaran yang khusus seperti salinan bacaan dan ‘power point slides’ daripada kuliah telah disediakan oleh kebanyakan LMS. Pengajar dapat mengesan kemajuan pelajar malalui ciri-ciri penilaian. Mereka juga boleh memberi kuiz dan ujian di atas talian dan meletakkan gred pelajar dalam buku gred di atas talian.


  • Selain itu, LMS mempunyai ciri untuk menjadi alat komunikasi. Tenaga pengajar boleh membuat pengumunan ke kelas dan menghubungkan pelajar secara individu dengan mengaplikasikan LMS. Pelajar juga boleh menghantar mesej dan notis di dalamnya. Mereka boleh menyimpan bahan kelas sama ada persembahan yang akan diadakan di kelas kemudiannya atau membuat salinan kedua untuk tugasan kelas di tempat yang selamat dengan kewujudan Lock box.

  • Seterusnya, masa dan tempat untuk melakukan pembelajaran adalah fleksibel. Hal ini membolehkan pelajar menguruskan masa sendiri dengan lebih berkesan dan produktif. LMS melibatkan penggunaaan kos secara efektif. Pembelajaran secara efektif melalui talian ini membolehkan pelajar boleh meneroka maklumat baru menerusi perpustakaansecara digital atau laman web. Pelajar juga berpeluang untuk membincang dan berkongsi maklumat dengan pakar atau pensyarah yang berpengalaman dari universitI atau mana-mana kawasan hanya dengan menggunakan emel menerusi penggunaan LMS.

  • Di samping itu, ciri lain LMS ialah LMS memusatkan strategi pembelajaran dan pengajaran. Hal ini dikatakan demikian kerana LMS mempunyai peranan penting dalam kegiatan akademik, pengajaran dan pembelajaran dan sistem pengurusan pentadbiran dalam dunia pentadbiran. Kita dapat memasang dan menyampaikan inti pembelajaran dengan cepat dan tepat. Bukan itu sahaja, penggabungan kaedah latihan pada platform berasaskan web yang berskala dapat dipermudahkan. LMS disesuaikan dengan kandungan dan membolehkan penggunaan semula pengetahuan serta menjadi sejenis mudah alih sokongan dan standard.




                                              Rajah 3:ciri-ciri sistem pengurusan pembelajaran


4.0  KEPENTINGAN SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN (LMS)

Maklumat adalah berguna jika maklumat itu tepat, kemas dan mudah diperoleh.Perlaksanaan sistem pengurusan pembelajaran ini mendatangkan banyak faedah kepada para pelajar dan organisasi.Hal ini menunjukkan bahawa sistem pengurusan maklumat yang sistematik boleh memainkan peranan dalam pembelajaran masa kini. Pengurusan yang tidak cekap akan menghasilkan kerja yang tidak produktif. Oleh itu, sistem pengurusan pembelajaran ini amat diperlukan. Salah satu kepentingan sistem ini adalah membenarkan pelajar untuk berkongsi maklumat dengan pihak luar. Secara keseluruhan, berikut adalah kepentingan sistem pengurusan pembelajaran.


                         Rajah 4:kepentingan sistem pengurusan pembelajaran


Disediakan oleh,
Nurshahida Hafiza Binti Mohamad Sobri
PPISMP Bahasa Melayu 4
IPG Kampus Darulaman






No comments:

Post a Comment