Pengenalan
Penyesuaian sosial adalah satu proses individu menyesuaikan diri dengan
persekitaran dan menangani tekanan yang dicetuskan oleh tuntutan –tuntutan yang
terdapat dalam persekitaran tersebut.Tuntutan-tuntutan yang terdapat dalam
persekitaran meliputi aspek penglibatan dalam aktiviti sosial , hubungan dengan
orang lain di kampus, hubungan dengan ahli keluarga setelah berjauhan dengan
mereka dan kepuasan terhadap persekitaran sosial di kampus yang merangkumi
kepuasan terhadap asrama dan aktiviti kokurikulum yang ditawarkan.Oleh
itu,pelajar perlu menggunakan sepenuh kecekapan dalam kemahiran interpersonal
dan intrapersonal untuk menangani semua tuntutan –tuntutan yang terdapat dalam
persekitaran tersebut.Kegagalan seseorang dalam melaksanakan penyesuaian sosial
akan menyebabkan seseorang itu gagal dalam membuat atau menyempurnakan sesuatu
perkara.
Kemahiran
Interpersonal
Kemahiran
interpersonal merujuk kepada algoritma mental dan berkomunikasi yang digunakan
semasa komunikasi dan interaksi sosial untuk mencapai kesan atau keputusan
tertentu. Menurut
Teori Multiple Intelligences (Gardner,1993) kemahiran interpersonal merupakan
keupayaan untuk berinteraksi dengan orang lain dan memahami mereka. .Kemahiran interpersonal melibatkan
komponen asas seperti konsep kendiri , sikap, sahsiah, nilai dan
matlamat.Konsep asas ini dapat membantu mewujudkan seseorang individu yang
berkebolehan dan berkeyakinan semasa berinteraksi dengan persekitaran.Selain itu
,konsep asas ini dapat membina hubungan berkesan antara guru dan pelajar.Di
samping itu , kemahiran interpersonal juga merujuk kepada kebolehan individu
untuk berhubung dan berkomunikasi dengan orang lain secara bertulis atau lisan.
Seterusnya ,kemahiran interpersonal
memudahkan seorang guru berhadapan dengan murid-murid yang terdiri daripada
pelbagai latar belakang dan kebolehan .Hal ini dikatakan demikian
kerana,kemahiran interpersonal dapat membantu seorang guru itu memperoleh
pelbagai pengetahuan
Namun demikian , terdapat tiga aspek
yang perlu diambil perhatian supaya kemahiran interpersonal ini dapat dikuasai
,antaranya:
I.
Fizikal
II.
Observatori
atau melakukan pemerhatian pada perasaan , pemikiran dan tindakan serta
mendengar dengan baik.
III.
Memberi
tumpuan dan perhatian sepenuhnya kepada orang yang dilayan.
Komunikasi interpersonal berlaku apabila wujud apabila dua ,tiga atau
kumpulan kecil yang biasanya terdiri daripada empat hingga lapan orang berbual
menyampaikan perasaan.Oleh itu ,seseorang yang mempunyai kemahiran komunikasi
interpersonal mempunyai peluang lebih baik dalam menyesuaikan drinya dengan
persekitaran.Kemahiran interpersonal melibatkan kemahiran menyampaikan idea
secara lisan iaitu dengan sebutan yang jelas ,lancar dan dengan nada yang
bersesuaian secara konsisten.Selain daripada kemahiran menyampaikan idea secara
lisan,kemahiran interpersonal juga melibatkan kemahiran mendengar dan
memberikan maklum balas yang relevan dengan cepat secara konsisten.
Komunikasi interpersonal juga kadang kala disebut sebagai komunikasi
muka ke muka atau komunikasi antara individu.Hal ini dikatakan demikian kerana,
komunikasi interpersonal berlaku apabila dua atau beberapa individu
berkomunikasi muka ke muka tanpa menggunakan perantaraan saluran atau medium
yang kompleks dan berorganisasi.Akhir sekali ,komunikasi interpersonal berlaku
dalam pelbagai sebab iaitu untuk menyelesaikan masalah ,konflik, berkongsi
maklumat, membaiki persepsi diri dan memenuhi keperluan sosial seperti ingin
menyayangi dan disayangi.
Kemahiran
Intrapersonal
Kemahiran intrapersonal adalah
keupayaan kognitif seseorang untuk memahami dam mengenali diri sendiri. Kemahiran intrapersonal juga adalah kemahiran dan
komunikasi yang berlaku dalam diri dan minda sendiri.oleh itu ,Kemahiran intrapersonal ini membolehkan
seseorang mempelajari siapa dirinya ,apakah perasaanya,apa yang ingin
dilakukannya ,apa yang perlu dielakkannya dan mengapa dirinya begitu.Oleh itu
,seseorang yang mempunyai kemahiran intrapersonal akan menjadi sangat pasti
tentang kehendak dan tahap keupayaan sendiri ,dapat mengenalpsati diri sendiri
secara mendalam ,dapat mengenalpasti kekuatan dan kelemahan diri sendiri
sekaligus menjadikan seseorang itu mempunyai keyakianan diri yang tinggi
terhadap kebolehan diri sendiri.Akhir sekali , kemahiran intrapersonal dapat
menentukan hala tuju kehidupan seseorang dan seseorang itu mempunyai prinsip
serta azam yang kuat serta seseorang itu juga akan menjadi lebih berdikari.Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk
memperbaiki kemahiran intrapersonal ialah:
I.
Menyimpan
jurnal atau diari
II.
Menghuraikan
perasaannya terhadap sesuatu mata pelajaran
III.
Menilai
kerja sendiri
IV.
Mengisi
borang
V.
Menulis
pengalaman manis dan pahit yang pernah dialami
VI.
Menghuraikan
kekuatan atau kelemahan sendiri
VII.
Melaksanakan
projek secara individu
VIII.
Menulis
berkenaan sejarah keluarga sendiri
IX.
Membuat
refleksi secara senyap
X.
Menggunakan
teknik metakognitif
XI.
Menggunakan
kemahiran memerhati dan memfokus
XII.
Menggunakan
kemahiran menaakul
Pelajaran
Sebagai Ahli Komuniti Pembelajaran
Manusia bergantung kepada individu lain untuk terus hidup dan berkembang
dengan sempurna.Hal ini dikatakan demikian kerana, manusia ialah insan sosial
yang tidak dapat hidup bersendirian.Komuniti pembelajaran merupakan sekumpulan manusia
yang saling berkongsi ,bertindak secara koperatif dan kolaboratif ,mempunyai
matlamat yang dikongsi bersama serta saling membantu dalam proses
pembelajaran.Komuniti pembelajaran adalah proses pembelajaran yang bermakna dan
semulajadi.Oleh itu ,komuniti pembelajaran dapat membina kesedaran bekerjasama
,memudahkan proses mengingat dan memberikan rasa berjaya.Selain itu , komuniti
pembelajaran sesuai dengan cara semulajadi manusia belajar dan sesuai dengan
keadaan sebenar dunia.Komuniti pembelajaran juga merupakan sekumpulan manusia
yang berkongsi nilai dan kepercayaan dan secara aktif belajar bersama-sama
serta saling belajar daripada individu lain.
Contoh
komuniti pembelajaran
Rajah
1 : Kelas
Oleh itu , ahli komuniti pembelajaran perlu patuh kepada kumpulan
,bergerak bersama, membantu rakan dalam kumpulan ,memberikan peluang kepada
ahli kumpulan meluahkan pendapat serta berfikir secara aktif bukan
reaktif.Selain itu,ahli komuniti pembelajaran perlu membenarkan ahlinya
meluahkan perasaan dan pandangan, berkongsi idea,saling membantu dan
mengajar.Hal ini dikatakan demikian kerana,cara tersebut dapat membantu ahli
komuniti pembelajaran ke arah perkembangan yang positif.
Isu-
Isu Perkongsian Maklumat
Pekongsian maklumat melibatkan proses penemuan dan mendapatkan maklumat
, penapisan dan penyusunan maklumat dan
nilai yang terhasil daripada perkongsian dan penggunaan maklumat pengetahuan
tersebut dalam sesebuah organisasi.Perkongsian maklumat boleh dijalankan
menggunakan Teknologi Maklumat dan Komunikasi.
Melalui Teknologi Maklumat dan
Komunikasi seseorang dapat berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk
seperti bentuk
penulisan,gambar,persembahan ,video malah mereka dapat berkomunikasi antara
satu sama lain.Namun begitu , sesuatu isu yang diperoleh perlu diteliti dan dikaji untuk menentukan
kesahihan sesuatu maklumat yang diterima seperti :
I.
I.
Gaya
dan corak kepimpinan di dalam organisasi
II.
Kemudahan
dan teknologi yang disediakan
III.
Budaya
kesanggupan berkongsi maklumat
IV.
Personaliti
individu yang menyampaikan maklumat
V.
Pengiktirafan
kepada perkongsian maklumat berkenaan
VI.
Peneguhan
kerjaya
VII.
Polisi
organisasi
VIII.
Kesanggupan
meluangkan masa untuk perkongsian maklumat
IX.
Berkebolehan
untuk mengukur kebenaran sesuatu maklumat
Isu
Gender Dalam Kecemerlangan Akademik
Isu gender membimbangkan semua pihak.Hal ini dikatakan demikian
kerana,semua pihak ingin memastikan kelangsungan pendidikan antara dua gender
iaitu lelaki dan perempuan berada dalam keadaan seimbang.Namun demikian,
pengusaan pelajar perempuan dalam pencapaian akademik kelihatan lebih menonjol
berbanding lelaki.Hal ini menimbulkan persepsi bahawa pelajar lelaki mempunyai
tahap kepandaian yang rendah berbanding pelajar perempuan hingga menjadikan
populasi mereka semakin mengecil dalam pencapaian akademik.
Selain itu,sistem pendidikan Malaysia yang lebih mengutamakan
kecemerlangan akademik menyebabkan berlakulah ketidakseimbangan gender di
universiti dan struktur pekerjaan.Kesannya, Universiti awam dan swasta majoriti
didominasi oleh wanita berbanding lelaki.
Bagi mengatasi masalah
ketidakseimbangan gender ini, kita perlu keluar dari bentuk sistem pendidikan
yang bersifat punitif.Hal ini dikatakan demikian kerana, sistem punitif
membuatkan segala peluang hanya dibuka kepada mereka yang cemerlang
sahaja,manakala mereka yang kurang cemerlang langsung tidak diberikan peluang
.Oleh itu ,mereka yang kurang cemerlang akan menjadi ketinggalan.Selain itu
,sistem pendidikan yang bersifat punitif dapat menyumbang kepada peningkatan jenayah.Hal
ini dikatakan demikian kerana,mereka yang kurang cemerlang tidak diberi peluang
untuk memperbaiki pencapaian diri dalam sistem pendidikan.Oleh itu, mereka
akhirnya akan mengambil keputusan untuk melakukan jenayah seperti
mencuri,meragut dan sebagainya untuk meneruskan kehidupan mereka.
Justeru , guru adalah seorang insan yang bertanggungjawab bagi
membanteras masalah ini .Hal ini dikatakan demikian kerana,guru adalah seorang
pendidik.Oleh itu ,guru perlu memastikan setiap pelajar dapat belajar dengan
berkesan sehingga mereka boleh menjadi insan yang cemerlang.
Kesimpulan
Setiap guru perlu mempunyai kemahiran penyesuaian sosial dalam diri.Hal
ini dikatakan demikian kerana,kemahiran penyesuaian sosial seperti kemahiran
interpersonal dan intrapersonal dapat mewujudkan atau menghasilkan interaksi
yang berkesan antara pelajar dan guru.Selain itu ,kemahiran penyesuaikan sosial
dapat menggalakkan perkongsian maklumat terutama antara guru dengan
pelajar.Akhir sekali,kemahiran penyesuaian sosial ini juga dapat mengatasi isu
gender dalam kecemerlangan akademik.Hal ini dikatakan demikian kerana,Kemahiran
penyesuaian sosial dapat merapatkan jurang antara guru dan pelajar .Dengan itu,
hubungan antara guru dan pelajar akan menjadi akrab dan sekaligus dapat memberi
kefahaman kepada murid dalam sesuatu
pengajaran yang diberikan oleh guru.Kesannya,bilangan pelajar yang cemerlang
antara dua gender iaitu lelaki dan
perempuan dapat diseimbangkan.
Disediakan oleh,
Nur Syahirah Binti Muhamad Zamri
PPISMP Bahasa Melayu 4
Ipg Kampus Darulaman
Nur Syahirah Binti Muhamad Zamri
PPISMP Bahasa Melayu 4
Ipg Kampus Darulaman
RUJUKAN
Cikgu Iffah
Fakhira ,2016 ,Bab 10 - Penyesuaian sosial
Dr. Syed Ismail Syed Mustapa , Ahmad Subki Miskon, Aliza
Adnan. (2015). Kemahiran Belajar. Selangor: Sasbadi Sdn. Bhd.
Kalaashini
Reshini,2018 , penyesuaian sosial
Idin,
C. (2019, August 29). Kemahiran Belajar . Retrieved from Kemahiran Memproses
Maklumat dan Penyediaan Bahan Bertulis : http://cikguidin.blogspot.com/2016/09/bab-6-kemahiran-memproses-maklumat-dan.html
Nurul Nadirah Mohd Kasim dan
Fariza Khalid(2016). Sistem Pengurusan
Pembelajaran dan Sistem Pengurusan Kandungan: Satu Analisis Perbandingan. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/21000524/Sistem_Pengurusan_Pembelajaran_dan_Sistem_Pengurusan_Kandungan_Satu_Analisis_Perbandingan
Norsyazaaqilah Binti Sahal, Nur Farah Nabilah
Binti Shaari dan Nur Musfaiqah Binti Muhamed Mustapa (2016). Learning
Management System And Course Management System. Diperoleh daripada https://norsyazaaqilah.weebly.com/uploads/6/1/3/3/61338135/laporan_lms_dan_cms.pdf
Mujahid
islam (2016). Sistem Pengurusan
Pembelajaran Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/mujahidislam5/8-sistem-pengurusan-pembelajaran
Murniza Muhamad. (2017). Kemahiran Belajar (GKB1053) Sikap
Terhadap Pentaksiran. Jabatan Teknologi Pendidikan. https://www.slideshare.net/MurnizaMuhamad/kemahiran-belajar-sikap-terhadap-pentaksiran
Ph.D, R. E.
(2015). Kemahiran Belajar . Pelangi ePublishing Sdn. Bhd.
Ramlah Ab Khalid,
Jamil Ahmad, Analisa Hamdan. (2015). Pembentukan Sikap Positif Guru Terhadap
Pelaksanaan Aktiviti Pentaksiran. Selangor. file:///C:/Users/user/Downloads/23-109-1-PB%20(1).pdf
No comments:
Post a Comment